Lectures 2019
Lectures 2019

He fet un petit comentari al costat del títol. Ja que no només són bons els que recomano al llarg de l’any a la pàgina del facebook, n’hi ha d’altres que són tant o més bons, però per circumstàncies diverses no l’he recomanat quan tocava i després m’ha fet mandra. Per tant, avui toca (que és el dia de fer inventari).
Gener
- Vides de filferro, Montserrat Espallargas (Pagès) → Hi ha un parell d’històries molt bones.
- Vindràs amb mi després del diluvi, Mar Bosch Oliveras (Comanegre) → Curiós
- Contes de terror, diversos (Apostroph) → El d’en Jordi de Manuel és sensacional
- Una relación perfecta, William Trevor (Salamandra) → No m’ha agradat, alguna història té un punt, però en general no he connectat amb cap relat.
- Passió pel conte, diversos (Voliana) → Un grapat de bons contes
- Por encima de la lluvia, Víctor del Arbol (Destino) → Quin nyap de llibre, prometia molt, tant coral, però a l’hora de la veritat no m’ha agradat gens, la falta d’espais i d’ambientació, i les edats d’uns protagonistes no em va acabar de convèncer.
- On reposen els silencis, Maria Català (SC edicions) → Bo, com tot el que escriu.
Febrer
- L’Eclipsi, Georges Perec (L’Avenç versió Adrià Pujol i Cruells) → Molt difícil, un llibre sense la lletra A, ple de jocs de paraules. On no he trobat ni l’1%, cada tres frases hi ha un enigma. Hi ha jocs amb homofonia “El gat del patró” El gat pot ser hidràulic, animal, borratxera,… I així fins a l’infinit. No he sigut capaç d’acabar-lo, però l’acabaré llegint com si fos poesia, gaudint de la forma.
- La mort a Venècia, Thomas Man (Proa) → Al Club de lectura vaig aprendre que La mort, a Alemanya, es representa amb un noi jove.
- Els desposseïts, Ursula K. Le Guin (Raig Verd) → GENIAL
- Torno al bosc amb les mans tenyides, Simona Skrabec (L’Avenç) → Petits fragments de vida.
- Pentimento, Antoni Real (Meteora) → Una d’aquelles històries amb un punt de ficció que la fa entranyable, d’una gran tendresa, una meravella.
Març
- El Futur, Helena Tornero Brugués (Arola editors) → El text em va agradar, la posada en escena em va decebre.
- Leopardo al sol, Laura Rastrepo (Alfaguara) → El final és meravellós, i el cor grec parlant divertidíssim, el llibre en general no m’ha fet el pes.
- Sempre hem viscut al castell, Shirley Jakson (L’Altra Editorial) → El millor personatge en Jonas, el gat de la protagonista.
- Benedicció, Kent Haruf (Periscopi) → Magnífic, però Capvespre és el millor de la trilogia de Holt.
Abril
- Los miercoles salvajes, Susana Hernández (Milenio) → Salvatge.
- Stabat mater, Antonio Tarantino (Arola editors) → Horrible.
- Amor, Hanne Orstavik (Les Hores) → Duríssim.
- Tres dies a la presó, un diàleg sense murs, Gemma Nierga i Jordi Cuixart (Rosa dels vents) → Comença molt bé, però va decaient, he anat perdent l’interès a mesura que avançava.
- El retrat de W.H., Oscar Wilde (Adesiara) → M’esperava molt més, m’ha decebut.
- Serem Atlàntida, Joan Benasiu (Periscopi) → Magnífic, una història plena d’històries anècdotes i coneixements.
- Llegendes de nit, Miquel Martín i Serra (Sidillà) → SENSACIONAL
Maig
- L’ull de l’escarbat, Anna Carreras i Aubets (Llibres del Delicte) → La protagonista és massa bleda.
- El festí de Babette, Isak Dinesen (Cercle de Viena) → Fantàstic, una perla literària.
- El món no em deu res, Massimo Carlotto (crims.cat) → Final rodonet, molt entretingut.
- Memòries de Can Sanpere, Josep Bras March (Quorum) → Divertit.
- Juny, Gerbrand Bakker (Raig Verd) → Molt bonic, el paisatge, l’ambientació, són tan extraordinaris que gairebé és indiferent el que explica, però també enganxa, et va explicant la història d’una manera pausada i molt calculada, una meravella.
- El gran mercado del mundo, Pedro Calderón de la Barca (Arola editors) → La prosa és divina. Sort del club de lectura de “llegir teatre” per entendre el subtext.
- La gavina, Anton Txèkhov (Arola editors) → Bo
- A dalt tot està tranquil, Gerbrand Bakker (Raig Verd) → És tan extraordinària l’atmosfera que sembla que no passi res. Sensacional.
Juny
- La societat dels somiadors involuntaris, José Eduardo Agualusa (Persicopi) → Meravellós.
- La bibliotecaria de Auschwitz, Antonio G. Iturbe (Planeta) → Horrible, en menys de 50 pàgines t’explica dues maneres de com la protagonista va passar a ser la bibliotecària. No puc amb aquest nivell de contradiccions. Abandono el llibre sense intensió de repescar-lo.
- Nou illes al nord, Mònica Batet (Més llibres) → DELICIÓS.
- L’ocell de Brinkley, Arkansas, Abel Julien (ara.cat) → Divertidíssim, un goig de lectura. Obra guanyadora de l’XI Premi Helena Jubany.
Juliol
- Memòria mortal, Montse Sanjuan (Pagès) → previsible.
- Aprendre a parlar amb les plantes, Marta Orriols (Periscopi) → M’ha sorprès en positiu. Esperava una història ensucrada i dramàtica i no ha estat així.
- Anaïs sota les voltes, Maria Vilanova i Vila-Abadal (Voliana) → Molt bona història. El final curiós. Un bon final.
- Nova York és una finestra sense cortines, Paolo Cognetti (Navona) → No m’ha fet el pes.
- Novel·la, Pol Beckmann (Quaderns Crema) → “molt xula”, una curiositat literària anar barrejant la història i la realitat. Què passa amb aquells personatges de les novel·les no acabades?
- Jo sóc aquell que va matar Franco, Joan-Lluís Lluís (Proa) → Una ficció magnífica. M’ha recordat “El nas de Cleòpatra” que escoltava a Catalunya ràdio a les mans de l’Enric Calpena i l’Oriol Junqueras.
Agost
- El pont de fusta, Maria Carme Roca (Barcanova) → Els orígens de la Maria Carme Roca, genial.
- Com fer-se fastigosament ric a l’Àsia emergent, Mohsin Hamid (Periscopi) → M’agrada molt aquest escriptor. Com a curiositat aquest llibre escrit en 2a persona.
- Una educació, memòries, Tara Westover (Més llibres) → Bestial, una autobiografia ficcionada, espero.
- Aritmètica del crim, Mireia Vancells (Cossetània) → Un final meravellós.
- L’escena antiga, diversos (Adesiara) → Molt per aprendre.
- Amor mundi, Victoria Szpunberg (Sala Beckett) → Un gran text per pensar i reflexionar molt.
- Els bessons rere la finestra, Esther Vila (Gregal) → Interessant, una història simple però amb uns flashbacks molt interessants.
- L’illa dels tresors, diversos (diputació de Barcelona) → Hi ha contes boníssims i d’altres que no.
- Vita sexualis, Mori Ôgai (Adesiara) → Interessants les recomanacions literàries que fa.
- La bossa de seda, Esther Vila (Gregal) → Una altra història de les protagonistes de “Els bessons rere la finestra”.
Setembre
- L’ombra de l’amor, Pere Anglas (Voliana) → La vida de teatre, els actors, les tramoies, … Entretingut.
- El ball, Irène Némirovsky (Columna) → MAGNÍFIC
- La revolució vertical, Ngugi Wa Thiong’o (Raig Verd) → Un dels meus gèneres literaris preferits.
- El despertar del navegant, Maribel Torres (Llibres del Delicte) → En Pau, un personatge, magnífic. La història molt bona i de ritme trepidant.
- Tardor, Ali Smith (Raig Verd) → Discrepo en algun punt de vista però en general preciós.
- Una terra solitària, Bel Olid (Empúries) → Tres històries o una única història en tres moments diferents.
- A l’amic escocès, Maria Barbal (Columna) → Una història de gent normal on la vida se’ls trenca per culpa la guerra.
- Persecució, Toni Sala (L’Altra Editorial) → El final salva la història, però no m’ha agradat gens.
Octubre
- La rambla de les Floristes, Josep Maria de Sagarra (Arola editors) → L’art de la dialèctica
- Les pereres fan la flor blanca, Gerbrand Bakker (Raig Verd) → Molt dur.
- La sarbatana, Isabel-Clara Simó (crims.cat) → Un llibre de la gran Isabel-Clara Simó, genial.
- El camí dels esbarzers, Alba Dalmau (Angle editorial) → Mentre el llegia vaig pensar que estava llegint una novel·la desordenada cronològicament. L’autora em va explicar que primer de tot va decidir escriure 1 relat per fotografia (total 15 fotografies), després va voler continuar escrivint relats, total 25 relats. I per acabar de complicar-se la vida, va voler que tinguessin punts de connexió.
- Sopar per a ogres, Manuel Quinto Grané (Efadós) → entretingut.
- Pretèrit imperfecte, Toni Soler (Columna) → Llàstima del final. Però hi ha fragments tan divertits que li perdones el nyap de final.
- L’últim amor de Baba Dúnia, Alina Bronsky (Les Hores) → D’una tendresa que enamora. Una delícia.
Novembre
- Medea, Eurípides (La Magrana) → Una història sensacional. Una meravella.
- Puzzle, Albert Calls (Oikos-Narrativa) → Relats molt bons, d’altres molt passats de voltes, en resum, són interessants de llegir.
- Rita, Marta Buchaca (Sala Beckett) → El text i la representació són pràcticament iguals. Molt divertits i et deixa pensant amb el rau-rau sobre l’eutanàsia. En animals de companyia sí, en persones no?
- La passió, Jeanette Winterson (Periscopi) → GENIAL
- La quinta essència de la pols, Marta Pera Cucurell (Pagès) → Ou el millor de tots.
- Poemes de primavera i quasiistiu, Arnau Martorell (Xandri) → Un repte pels sentits.
- Amberes, Roberto Bolaño (Anagrama) → No he entès res. Quina manera de perdre el temps.
- La mà esquerra de la foscor, Ursula K. Le Guin (Raig Verd) → Meravellós, ja tinc ganes de llegir més llibres d’aquesta dona.
- FranKissStein, una història d’amor, Jeanette Winterson (Periscopi) → Sensacional, un paral·lelisme entre el 1818 i el 2018 magnífics. Qui és qui?
- Mirall, espatlla, intermitent, Dorthe Nors (Les Hores) → Un final genial.
- El mercader de Venècia, William Shakespeare (Vicens Vives) → Un Shakespeare magnífic.
Desembre
- L’home llop i altres contes, Boris Vian (Cercle de Viena) → L’home llop és sensacional, d’altres són bogeria absoluta del món d’en Vian, genial.
- Europa Bull, Jordi Oriol (Arola esditors) → El text i la posada en escena són pràcticament calcats. Per dos motius. 1. L’escriptor i el director és la mateixa persona. 2. Va escriure el text fins al dia abans de l’estrena de l’obra.
- L’home inacabat, Pere Anglas (Voliana) → Sensacional la vida d’en Puig i Cadafalch en versió teatral. Llàstima no haver anat a veure la representació.
- Recuerdos del futuro, Siri Hustvedt (Seix Barral) → No he entrat a la història, més de 400 pàgines per explicar la seva arribada a Nova York i el llibre que estava escrivint, … amb un nivell de pedanteria que m’ha fet impossible la dedicació que requeria el llibre. El torno a la biblioteca. No crec que el recuperi mai.
- L’escriptura secreta, Sebastian Barry (edicions de 1984) → Escrit en primera persona, són dos protagonistes i no es diferencien entre ells, no tenen veu pròpia. No m’ha convençut.
- L’amic retrobat, Fred Uhlamn (Columna) → Magnífic.
- Els dotze terrors de Nadal, John Updike (Raig Verd) → Divertidíssim
- Un mar imperfecte, Montserrat Rodés (Debiaix) → Sensacional, una meravella de prosa.
- Ella, Damià del Clot (Llibres del Delicte) → M’han agradat molt les veus dels personatges.
- La casa de les aranyes, Paco Zarzoso (Arola editors) → Pensava que seria més angoixant, més asfixiant.