Lectures 2022
Aquest any he fet lectures sensacionals, de novel·les meravelloses, també he llegit coses que no m'han agradat gens.
Faig una menció especial a tots els llibres d’aquestes escriptores que em tenen el cor robat per motius diferents: Maria Escalas i Mar Bosch.
El top10 de l’any: Junil
a les terres dels bàrbars, Joan-Lluís Lluís, Qui va veure el mussol de
Horn Creek?, Abel Julien, Vini, Vidi, Vinci, Jordi Mestres Martorell,
Galvany i el cavaller verd, El jardí de vidre, Tatiana Tîbuleac, Les
claus invisibles, Jaume Valor, Ravals, Montserrat Morera Escarré, Les
gratituds, Delphine De Vigan, Enemic meu, Barry B. Longyear, El
cel no és per a tothom, Marta Rojals. (per ordre de lectures).
· El
senyor Re sostingut i la senyoreta Mi bemoll, Jules Verne (Diputació
de Barcelona) → Esperava un final més sorprenent, un punt més gòtic.
· Sempre
és tard, Maria Josep Escrivà (Proa) → Difícil, però bonic. M’agrada
aquesta facilitat ràpida d’ambientar.
· La
casa del dolor, Víctor Sánchez Rodríguez (TNC) → Llegia el
text i no m’acabava d’agradar, no empatitzava amb els personatges i el final
horrible, d’aquests que penses, per escriure això no calia escriure res.
· Tàndem, Maria
Barbal (Destino) → És una gran escriptora i es nota, la novel·la entra sola,
està molt ben escrita. El paisatge és magnífic. Una delícia de lectura.
· Bruixa
de dol, Maria-Mercè Marçal (edicions62) → Genial.
· Quaranta
anys perduts, Rosa Maria Arquimbau (Comanegra) → M’ha
agradat molt. M’ha recordat a Feliçment, sóc una dona. Aquestes ganes de
llibertat de la protagonista.
· Trilogia
“del lament”, Jordi Oriol (Arola editors) → Genial, vaig
tenir la sort de veure la posada en escena de l’últim text de la trilogia La
mala dicció, i em va semblar que amb la posada en escena m’havia perdut una
gran part del joc lèxic i és exactament així. El joc de paraules és una
meravella. Guanyaria molt poder-la seguir amb audiollibre per enganxar bé el
ritme. Però genial.
· Junil
a les terres dels bàrbars, Joan-Lluís Lluís (Club editor) → MAGNÍFIC,
una meravella, uns personatges que enamoren. Sensacional.
· L’oració
total, Carles Camps Mundó (Proa) → M’ha sorprès en positiu, m’ha
agradat moltíssim, li vaig trobant el gust a la poesia.
· Desig, Josep
Maria Benet i Jornet (3i4) → El text molt millor que el muntatge del TNC, ja
que aquest està fet pensant que l’espectador és un xic ximple i se li ha de donar
la informació perfectament explícita.
· Tothom
hauria de ser feminista, Chimamanda Ngozi Adichie (fanbooks) → denúncia
d’una manera molt divertida i amena el patriarcat costumista de la societat.
· Islàndia,
Lluïsa Cunillé (Arola editors) → crec que ja l’havia llegit i no em va deixar
cap regust, només recordava petits detalls.
· Fronteres,
diversos (Arola editors) → El text que més m’ha agradat és el primer el d’en
Rafael Spregelburd. El d’en Falk Richter és massa cruel, massa realista i ara
no tinc ganes de tanta realitat i misèria mundial. El tercer text és de la
Cunillé i tampoc m’ha agradat, sembla una anècdota de la família Pujol.
· Terra
de ningú, Harold Pinter (Arola editors) → Aquest ja m’ha fet força
patxoca, però no l’he trobat del tot adequat per les senyores del club de
lectura.
· El joc
de l’atzar i de l’amor, Pierre de Marivaux → Divertidíssim una
comèdia com feia temps que no llegíem al club de llegir teatre, queda
seleccionat.
· Macbeth,
William Shakespeare (Vicens Vives) → Relectura necessària. Genial, el poder, el
remordiment, la maldat convertida en bogeria. Genial.
· El pes
d’un cos, Victoria Szpunberg (TNC) → M’esperava una altra cosa,
Amor mundi m’havia agradat molt. Després d’escoltar l’autora veig el text amb
uns altres ulls. Pendent de relectura.
· Macbett,
Eugène Ionesco (TNC) → El món de l’absurd em costa un xic, però m’agrada, és
com un repte personal. Una versió del Macbeth que tinc ganes de veure dalt de
l’escenari.
· De
sobte pensa en mi, Jordi Dausà i Mascort (Llibres del Delicte) →
M’ha agradat moltíssim la veu narrativa. El protagonista un xic fatigós, no
t’enamores d’ell, crec que en algun moment m’ha arribat a ser antipàtic.
· Matar
el marit, Li Ang (Males herbes) → Una d’aquestes històries que m’agradarien
que fossin simplement ficció, però que per desgràcia és el dia a dia de moltes
dones.
· Mentre
durin les espelmes, Josep Rodríguez i Ferre (Voliana) → Una
història d’amor, plena de tendresa i bellesa, m’ha agradat molt.
· Gebre
i sol, Robert Frost (Quaderns Crema) → Molt depriment, però
boníssim.
· El
llibre de Phoenix, Nnedi Okorafort (Raig verd) → Aquesta autora
m’agrada moltíssim, crec que sempre escriu el mateix, amb els mateixos
personatges, una dona marginada, potent que és l’escollida pel destí per
canviar el món. Genial.
· Boira,
Lluïsa Cunillé (comanegra) → Després d’una xerrada amb l’Albert Arribas,
gràcies al club de lectura de fanàtics del teatre que porta la Raquel Picolo,
crec que veig la Cunillé amb uns altres ulls.
· Olivetti,
Moulinex, Chaffoteaux et Maury, Quim Monzó (Quaderns Crema) →
Hi ha contes magnífics, Redacció és sensacional. N’hi ha de molt surrealistes,
però és l’univers Monzó, a mi m’agraden.
· Distòcia,
Pilar Codony (l’altra editorial) → El decorat de la història és una meravella.
La història pròpiament també m’ha agradat, el que més els personatges i el seu
entorn.
· El
lector, Bernhard Schlink (Estrella Polar) → Sensacional. Ja
intueixes el secret, però no tota la història que es va destapant a poc a poc.
Extraordinari.
· Guadalajara, Quim
Monzó (Quaderns Crema) → Hi ha contes magnífics, però en aquest recull n’hi ha
de molt llargs i m’agraden més els contes curts.
· Coconut,
Kopano Matlwa (Sembra llibres) → La segona part de la novel·la salva el text. Però
no m’ha convençut, llàstima que no vaig poder assistir al club de lectura i no
he pogut compartir sensacions.
· Las
persones del verbo, Jaime Gil de Biedma (Seix Barral) → Genial.
· Porcs, Jordi
Santasusagna (crims.cat) → Molt entretingut, i molt ben muntats els girs, et
mantenen en suspens.
· Un
mosquit petit, Marc Artigau (Arola editors) → Molt impactant.
M’hauria agradat comentar-la al club de lectura.
· Escut
i altres contes, diversos (Cossetània) → El relat de la Morera
és sensacional, n’hi ha d’altres de bons i algun que no m’ha agradat gens o
simplement no he entès.
· Qui va
veure el mussol de Horn Creek?, Abel Julien (Circulo Rojo) →
Una meravella, els personatges són magnífics, i m’han vingut moltes ganes de
sortir a pardalejar.
· Bodas
de sangre, Federico García Lorca (Austral) → Crec que m’ha agradat
molt més haver llegit el text que les dues versions que he vist.
· L’home
que es va perdre, Francesc Trabal (Quaderns Crema) → M’ha
agradat moltíssim, sobretot el final. Hi ha un parell de capítols llargs i
feixucs, però en conjunt una gran lectura.
· Aigua
dolça, Akwaeke Emezi (Periscopi) → Una història molt dura,
d’aquestes que has d’anar llegint i paint a poc a poc. El final el millor de
tot, però no m’ha convençut.
· Vini,
Vidi, Vinci, Jordi Mestres Martorell (El cep i la nansa) →
Hi ha contes extraordinaris, d’altres que simplement estan molt bé. Genial.
· El
llibre d’Elionor, Antònia Carré-Pons (La Breu) → Aquesta
escriptora és boníssima, tots els seus llibres que he llegit són completament
diferents i aquests m’ha desconcertat un xic. És un d’aquests llibres que et fa
pensar.
· Vint-i-set
poemes, W. H. Auden (Quaderns Crema) → Algun que crec que no he
entès, però el conjunt és molt bo.
· Europa
Bull,
Jordi Oriol (Arola editors) → Relectura. Els jocs de paraules i els dobles
sentits són un atribut d’aquest dramaturg que em sembla sensacional.
· Sang calenta, Irène
Némirovsky (Petits Plaers de Viena) → Una meravella, com no podia ser d’una
altra manera.
· Swimming
Pool,
Juli Disla (Catalandrama) → M’agradaria veure la posada en escena, és lleugera
de diàlegs ràpids.
· Quo
vadis, Sànchez, Francesc Trabal (Quaderns Crema) → M’ha
semblat una continuació o una versió de L’home que es va perdre.
Magnífic
· Catàleg
general 1952-1981, Joan Ferraté (Quaderns Crema) → Molt “xulo”,
m’ha agradat molt i n’hi ha algun de molt divertit.
· Matrioixques, Marta
Carnicero Hernanz (Quaderns Crema) → Sensacional, una meravella literària,
estàs agonitzant pel que diu i et meravelles amb l’estil. M’ha recordat molt el document “Encara hi
ha algú al bosc” de l’Anna Maria Ricart Codina.
· Victòria
Szpunberg (2004-2018), Victòria Szpunberg (Arola editors) → Un xic
empanada cranial llegir tots els textos d’una mateixa escriptora, però a la
vegada molt divertit l’exercici, ja que veus moltes similituds amb les
descripcions de personatges, de fets. M’ha encantat. Ara ja sóc fan
indiscutible d’aquesta dramaturga.
o
Esthetic Paradise → Una gran denúncia a la bellesa de la
joventut eterna
o
La màquina de parlar →
Sensacional.
o
La banyera →
Curiós i divertit. Un text breu, però intens.
o
El meu avi no va anar a Cuba → sí,
però no. No m’ha acabat de convèncer.
o
La marca preferida de las hermanas
Clausman → Tampoc he acabat de trobar-li el què, és la continuació
de “El meu avi...”
o
La memòria d’una Ludisia →
Dels tres, el millor.
o
Boys don’t cry →
Molt bona història. La idea és sensacional i l’acudit genial.
o
L’onzena plaga → Una
crítica a la corrupció.
o
Un lloc segur →
Genial, hauria estat perfecte incloure’l al recull de les biblioteques de la
diputació de Barcelona.
o
Lucis et umbrae →
M’ha agradat, però no m’ha acabat de convèncer.
o
La font de la joventut → De
nou sensacional, un text breu, però potent
o
Vis a vis →
Molt dur.
o
Balena blava → Una
prèvia d’Amor mundi genial.
o
Entre aquí y allá →
Magnífic. Una meravella literària.
· El pes
d’un cos, Victòria Szpunberg (TNC) → Aquesta relectura ha estat
molt gratificant, també ja he vist la posada en escena i ha sigut molt més
amable que la primera lectura.
· Amor
mundi, Victòria Szpunberg (Sala Beckett) → Una relectura on no
he descobert res nou, tot era tal com ho recordava. Ha estat un xic decebedora.
· Les
tres germanes, Anton Txékhov (Aymà) → Dens, feixuc, però
sensacional. M’agraden els reptes.
· Elogi
de l’ombra, Junichirô Tanizaki (Angle editorial) → És un gran assaig,
però jo ja havia descobert aquest gran escriptor en la ficció i m’ha faltat
l’espurna de la novel·la. Així i tot, és sensacional.
· Sis
mesos d’hivern, Marta Buchaca (Navona) → No s’acaba mai, com
a dramaturga m’agrada, com a novel·lista, no. No l’he acabat.
· Córrer, Jean
Echenoz (Raig Verd) → Molt interessant la vida d’aquest atleta. Llegit amb
paper i audiollibre en un viatge llarg amb transport públic d’anada i tornada.
· Aigües
encantades, Joan Puig i Ferrater (edicions62) → EL text està bé, però
el pròleg és magnífic.
· Per
què ser feliç quan podries ser normal?, Jeannette Winterson (Periscopi)
→ Ja em vaig enamorar d’aquesta escriptora quan va venir al CCCB. I aquesta
biografia m’ha fet esgarrifar en diferents moments.
· Romeo
i Julieta, William Shakespeare (Vicens Vives) → Les notes de peu de
pàgina d’aclariment sobre la ignorància i la joventut de Julieta m’han semblat
sensacionals. (traducció d’en Salvador Oliva).
· Sarah
Kane (obres completes), Sarah Kane (Arola editors) → No m’ha
agradat, excés de violència.
o
Purificats → No
he entès res.
o
Ànsia → Hi havia una errada
enorme de traducció i ja no he pogut concentrar-me en el que llegia, que no
m’estava agradant gens.
· Galvany
i el cavaller verd, (Cal Carré) → Una meravella.
· El
costat de Guermantes - A la recerca del temps perdut III,
Marcel Proust (Proa) → Crec que a poc a poc vaig entrant a l’univers de Proust
i m’estic deixant seduir. M’agrada i em fatiga en igualtat de condicions.
· La
trena de la meva àvia, Alina Bronsky (Les Hores) → És molt tendre.
Una nova meravella de Bronsky.
· Al
final, les visions, Llàtzer Garcia (LaBeckett) → Duríssim. La
posada en escena sensacional. Un molt bon text.
· El
defecte, Magdalena Tulli (Raig Verd) → Uf! Força més dur del que
m’esperava, m’ha colpit molt tot i que està en tercera persona, com si no anés
amb el narrador, com si fossis una bombolla de sabó o un esperit que pot veure
tot el que passa, però sense poder fer res.
· El dia
de l’ós, Joan-Lluís Lluís (LaMagrana) → M’ha agradat moltíssim, hi
ha diferents fragments que m’han recordat al poble de “La mort i la
primavera” per l’angoixa de l’ambient.
· Guilleries, Ferran
Garcia (Males Herbes) → M’agrada més el com ho diu que el que diu. Unes
definicions de l’entorn, dels sentiments meravelloses.
· Després
de la vergonya, Marc Moreno (Llibres del Delicte) → Molt bo.
El millor que he llegit d’aquest escriptor.
· Imatges
del meu enterrament, Esther Vila (Gregal) → Divertidíssim i molt
tendre. M’ha encantat aquesta nova entrega de les dues amigues.
· Caryl
Churchill, Comanegra
o
Bosc Boig →
M’ha agradat, sobretot el segon acte quan tots els actors parlen individualment
sobre el mateix fet, però cadascú des del seu punt de vista.
o
Cor blau →
§ Desig
del cor és sensacional.
§ Blau
tetera els dos últims actes han sigut un xic difícils d’entendre.
Però el conjunt m’ha agradat.
o
Prou borratxos per dir t’estimo? →
M’ha agradat la distribució i els diàlegs àgils, però el text en si no, m’ha
posat de mal humor.
o
Escapada solitària → No
he entès res.
· El
carter sempre truca dues vegades, James M. Cain (edicions62) →
És una gran història, però l’he trobat un xic antiquada, crec que no està
envellint prou bé, però és sensacional.
· La
trena, Laetitia Colombani (Salamandra) → Tres vides, tres
històries amb un punt de connexió. Crec haver llegit que hi ha versió
teatralitzada aquesta tardor a Barcelona, a veure que tal.
· El
llibre blau de Nebo, Manon Steffan Ros (Persicopi) → M’estava
agradant molt i al final he tingut un punt de decepció, però no hi havia massa
més finals possibles ni coherents.
· Mamut, Eva
Baltasar (Club editor) → pensava que no m’agradaria, la segona entrega no em va
agradar gaire, però aquesta si, no he pogut parar de llegir fins a acabar-lo.
· El
jardí de vidre, Tatiana Tîbuleac (Les hores) → Té un inici
dens i complex amb molts peus de pàgina i un grapat de paraulotes, d’aquestes
lectures que has d’anar llegint a poc a poc per no perdre cap detall.
· Travessar
la riera, Julià Guillamon (comanegra) → Petit retall de vida.
· Hawaii
Meteor, Jair Dominguez (Tria Llibres) → Una distopia passada de
voltes que hi ha moments que no ser on estic i què estic llegint, però està bé,
és entretingut amb molta sang i fetge, força diferent de les meves lectures
habituals.
· L’edat
dels vius, Mar Bosch (Univers) → Una distopia plena d’amor amb molta
tendresa. M’agrada molt aquesta escriptora, trobo molta bellesa en els seus
textos que són crus, però a la vegada plens de sentiments.
· Animals
de companyia, Estel Solé (comanegra) → Unes relacions humanes
complexes, on hi ha el límit de l’amistat? El què fem per protegir l’ésser
estimat, és realment protecció cap a aquella persona o és alguna coseta més?
Sensacional.
· Ostatges, Nina
Bouraoui (Les Hores) → El límit de la dignitat. L’alliberació de les
preocupacions. Un text duríssim, com gairebé tots els d’aquesta editorial. Però
ple de tendresa. Empatitzes molt amb la protagonista, o com a mínim jo, espero
no fer mai un disbarat com el seu en nom de la dignitat.
· Les
claus invisibles, Jaume Valor (Spècula) → Una ucronia
deliciosa, un xic llarga, però passa sola, una novel·la plural on no he acabat
de decidir-me pel meu personatge preferit, ja que tots són una delícia.
· Ravals,
Montserrat Morera Escarré (Bromera) → Una meravella, m’ha encantat, les
descripcions, el conflicte, el pas del temps, de les persones i del paisatge.
Genial.
· Les
gratituds, Delphine De Vigan (edicions62) → Magnífica, una novel·la
breu sense floritures, directa, per fer-te reflexionar. M’ha encantat.
· Les
nenes mortes no creixen, Beth Escudé Gallés (Arola) → No m’ha fet
el pes, no he trobat versemblant la relació del pare amb la filla morta, ni els
acudits, res. No he entrat a la història.
· Zona
inundable, Marta Barceló (Jàssera) → Teatre documental, amb ganes de
veure la posada en escena al TNC.
· Moriu-vos, Anna
Maria Ricart Codina (TNC) → Millor del que em pensava, pensava que seria un
altre poti-poti dels seus i tot i que continua sent un farcit d’idees aquest
cop li he vist una certa continuïtat. A veure que tal la posada en escena.
· Uppgivenhet, Daniel
J. Meyer (TNC) → La categoria de migrants, segons raça i religió es fa present
a tot el text, el més inquietant és saber que la síndrome d’Uppgivenhet és real.
· Dents
de llet, Lana Bastašić (Periscopi) → Un recull de dotze relats
curts esfereïdors, t’horroritzen i t’atrauen. Una meravella literària.
· Lady
Puffin, Gemma Sardà (Comanegra) → Comprat per impuls, em vaig
enamorar de la foto de la portada. No m’ha decebut gens, té uns tocs d’humor
molt bons.
· Viatge
d’hivern, Elfriede Jelinek (Sala Beckett) → El text és molt dur, la
posada en escena un xic més lleugera i fàcil de digerir.
· Siddharta, Hermann
Hesse (labutxaca) → Sensacional. Un viatge de l’heroi gairebé perfecte. El
principi no encaixa, ja que és ell qui decideix iniciar el viatge, no té una
obligació, però petit detall sense importància.
· Romeu
i Julieta, William Shakespeare (Comanegra) → Una traducció
modernitzada i força diferent de la de l’Oliva, m’ha ajudat a tenir una opinió
més bona de la posada en escena de la companyia La Brutal.
· Anar a
Saturn i tornar, Marta Barceló (bromera) → Un text duríssim,
un cant a la vida, però no m’ha semblat llegir teatre, no he vist acció, he
llegit un llarg monòleg amb tres o quatre interrupcions.
· El cel
no és per a tothom, Marta Rojals (Anagrama) → Una novel·la coral,
tres germans al llarg de quaranta anys d’història familiar i personal, plena
d’amor i tendresa. M’he enamorat, d’aquesta escriptora.
· Mare, Isabel
del Rio (Spècula) → Angoixant, però no pots parar de llegir.
· Abans
que arribi l’alemany, Marta Barceló (Documenta Balear) → Una
meravella, i haver pogut veure la posada en escena ha estat genial, en format
enllaunat, però genial igualment.https://www.youtube.com/watch?v=QmvaTPUBxsw&list=WL&index=17
· Enemic
meu,
Barry B. Longyear (Laertes) → Sensacional. Un cant a l’amor, una meravella.
· Una
família normal, Marta Buchaca (bromera) → No m’ha agradat
gens. M’ha semblat que li falta credibilitat. Un fet que genera molta
expectativa i després no encaixen els detalls previs. Cap de setmana? Durant el
període escolar? O durant les vacances d’estiu? Quan va passar la tragèdia?
Error de memòria dels personatges? Tampoc qualla. El text perd la potència per
la falta de coherència de la història. Una pena.
· Estimada
Mirta, Maria Escalas (Amsterdam) → És un goig llegir aquesta
escriptora. El nexe entre les seves novel·les és que t’enamores dels
personatges. Una frase genial que trobem al revers d’aquest llibre “La vida
l’entenem mirant enrere, però la vivim mirant endavant.”
· Drames
rurals, Víctor Català (edicions62) → Un conjunt de relats
bestials i sensacionals. Una meravella.
· Sola, Carlota
Gurt (Proa) → El recull de contes els vaig trobar meravellosos, la novel·la hi
ha una miqueta de tot, el principi és fluixet, la meitat sensacional i el final
excessivament abrupte. És interessant de llegir.
· Vent
de Garbí i una mica de por, Maria Aurèlia Capmany (TNC) → Un text
amb una miqueta de tot, no tinc clar que hagi envellit prou bé.
· Quan
ens haguem torturat prou, Martin Crimp (TNC) → Un text força
complex, també necessita un parell de relectures o més, pel que ens han
explicat, és més fàcil d’entendre vist que llegit, ja ho veurem.
· El
perro del Hortelano, Félix Lope de Vega i Carpio (El País) → Dens
i feixuc, amb una prosa magnífica. Relectura per anar a veure la posada en
escena d’en Paco Mir que vaig trobar divertidíssima i gens encarcarada.
· Germanes, Imma
Monsó (Univers) → La història no m’ha enganxat, m’ha semblat absurda i sense
gràcia, una novel·la curta que no s’acabava mai.
· Hamnnet, Maggie
O’Farrell (L’altra editorial) → Massa gent m’havia dit que era molt bona, i em
feia mandra. És preciosa.
· Antígona, Sòfocles
(Bernat Metge Essencial) → Llegir els clàssics de la mà dels experts és una
meravella. Els clubs de lectura virtuals són sensacionals. Visca els clàssics!