Teatre temporada 2021-22
Ara que ja ha començat la nova temporada i s’han
entregat els premis Butaca de teatre faig un breu resum dels espectacles
teatrals als quals vaig assistir la temporada passada de Grec a Grec.
·
Sóc el vent – Jon Fosse
03/07/21 Teatre Akadèmia (Barcelona)
Una meravella de text, amb unes interpretacions magnífiques. Et manté en
suspens fins al final i quan arriba el moment encara vols més, no pot ser que
tot hagi acabat.
·
Pedro Páramo – Juan Rulfo
24/07/21 Romea (Barcelona)
Sort
que havia llegit la novel·la i sabia l’argument. Quina lentitud, quina
parsimònia. Però a la vegada quin muntatge més “xulo”. Fer encabir el món dels
vius i dels morts en un escenari m’ha semblat d’una gran virtuositat. Reconec
que vaig fer una petita capcinada, però no vaig perdre el fil de l’obra, em
vaig deixar portar per les veus dels dos actors.
·
L’Hostelera – Carlo Goldoni
30/07/21 Era de Can Rafart (Vilassar de
Dalt)
Divertidíssima. Un teatre a la fresca, per una nit d’estiu.
Sensacional.
·
Heisenberg – Simon Stephens
31/07/21 Sala Beckett (Barcelona)
Un text dur, llegit més que no pas representat, que veus més pau en els
personatges o jo que llegeixo de manera esgarrapada i trobo que les paraules
escrites fan més malt.
Unes interpretacions perfectament creïbles, m’han encantat.
·
Bodas de sangre – Lorca
14/08/21 Poliorama (Barcelona)
No he
tingut la sensació de veure una versió de Bodas de sangre, més aviat he vist un
homenatge a Lorca, que també em sembla magnífic, però amb el títol enganyós m’ha
costat una estoneta recapacitar que estàvem veient.
Crec
que aquí el Projecte ingenu no ha estat a l’altura de les meves expectatives.
·
El temps que conta – Virgínia Sánchez
21/08/21 Teatre Gaudí-Sala Gran (Barcelona)
Divertida, d’aquestes obres que rius molt, sense
pensar que rius de tu mateix. Genial.
·
Pompeu Fabra, jugada mestra! – Òscar Intente
10/09/21 Biblioteca Martí Rosselló i
Lloveras (Premià de Mar)
·
Festival Píndoles – Píndoles
17/09/21 L’Amistat (Premià de Mar)
Tres Píndoles de teatre per iniciar la temporada al Teatre de l’Amistat de
Premià de Mar, aquest any hem vist: Tomàquets, Malo Banco i Elektrisches
blau.
Exceptuant l’espectacle de dansa, al que no vaig entendre res, les altres
dues píndoles em van agradar moltíssim, la crítica social farcida d’humor
m’agrada.
·
Clitemnestra – Colm Tíbín
Genial,
lenta, tranquil·la, pausada... Un narrador explicant els fets i els personatges
movent-se per l'escenari. Ha estat sensacional.
·
53 diumenges – Cesc Gai
Un text entretingut i divertit, sense més. Per matar la tarda de dissabte.
Els actors estan sensacionals.
·
La Víctor C – Anna Maria Ricart Codina
03/10/21 TNC - Sala Gran (Barcelona)
No
m’ha agradat, m’ha semblat un poti-poti mal fet dels contes de Víctor Català.
Els actors han estat molt bé. Però el text no m’ha convençut. No entenc el
motiu de la selecció dels contes podent agafar un text teatral seu o una simple
adaptació d’un relat.
Ha
estat molt llarga.
·
Birnam – Víctor Sunyol
Un text magnífic, amb una interpretació d’en Lluís Soler sensacional. Estàvem
a primera fila i vam poder gaudir de la fantàstica dicció de l’actor.
Per ser crítics, podríem criticar la part final, quan sona el timbre per
avisar a l’actor que li toca sortir a escena i a la vegada informa l’espectador
del temps que queda per acabar l’espectacle, per un cantó sembla que doni
veracitat al text, però per l’altre et trenca de l’encanteri que et tenia en
Soler.
·
Nosaltres (a nosotros nos daba igual) – Helena Tornero
10/10/21 TNC – Sala petita (Barcelona)
Està
bé, la posada en escena molt millor que no pas el text. Però continua sent un emmetxat
d’anècdotes sense massa més importància que les batalletes d’uns nois marginats
per raça, però extrapolables a qualsevol nivell d’assetjament escolar o de
societat.
·
T’estimo si he begut – Empar Moliner
12/10/21 Poliorama (Barcelona)
Havia llegit el llibre de relats fa uns quants anys, segurament quan va
sortir, i el recordava amb relats divertits i entretinguts.
La posada en escena són un grapat d’històries divertides sobre les
diferents relacions de parella.
·
Canto jo i la muntanya balla – Irene Solà
Genial,
millora molt el llibre de la Solà. La música els actors,... et fan entrar en
situació i t’expliquen la història d’una manera fàcil i entenedora. Una
meravella.
·
Descripció d’un paisatge – Josep Maria Benet i
Jornet
29/10/21 La Beckett (Barcelona)
Força lenta, però bona, m’ha agradat la posada en escena i el text.
Sobretot haver pogut llegir el text per acabar de veure matisos que no he
agafat al volt de la representació.
M’agrada molt més llegir primer el text, però no sempre puc.
·
No em diguis reina – Emili Corral
31/10/21 Teatre Akadèmia (Barcelona)
·
Filumena Marturano – Eduardo de Filippo
N’havia sentit tant a parlar que tenia unes expectatives altíssimes. M’ha
agradat, però m’ha semblat més un vodevil ben fet, però una comèdia d’embolics
sense massa més.
·
El barber de Sevilla – Rossini
M’ha
semblat sensacional.
Hem
comprat l’abonament de les tres òperes de la temporada de l’Associació d’Amics
de l’Òpera de Sabadell, d’aquesta manera podem gaudir de l’òpera en directe, els
últims anys ho havia fet en format enllaunat.
·
Partícules paral·leles – Ivan Andrade
27/11/21 Teatre Akadèmia (Barcelona)
Els
tocs d’humor fan suportable una realitat excessivament cruel. La por al rebuig
o la dificultat de les relacions humanes en general.
·
La mala dicció – Jordi Oriol
El joc de paraules que utilitza en Jordi Oriol en els seus textos és una
meravella.
Llegit és una cosa, et fixes en els jocs de la paraula escrita, però a la
posada en escena veus la sonoritat de la paraula i el joc guanya
exponencialment.
·
Karaoke Eluisa – Oriol Puig
04/12/21 La Beckett (Barcelona)
No m’ha acabat de convèncer. Aquí sí que havia llegit prèviament
el text i m’havia fet una idea que no ha encaixat amb la posada en escena.
El tema està molt bé, però no m’ha semblat prou real.
·
De quan somiava – Jordi Prat i Coll
·
Començar – David Eldridge
11/12/21 L’Amistat (Premià de Mar)
D’aquestes obres que estan bé, són entretingudes, els actors ho fan molt
bé, però no m’aporten gairebé res.
Per riure una mica i passar una estona entretinguda.
·
Red – John Logan
18/12/21 Teatre Akadèmia (Barcelona)
Boníssima. El text, la posada en escena, els actors, la
il·luminació. Tot et transporta a l’estudi del pintor.
Genial.
·
El conte de Nadal– Dickens
19/12/21 Liceu (Barcelona)
És bonic, i amb els dibuixos a la sorra és meravellosa. Molt
recomanable d’anar amb infants.
·
Hotel Saphir – MalaIdea
Una producció de la companyia Mala Idea. Recorda vagament a L’inspector de
Gógol que fa anys vaig veure al TNC.
Una horeta i poc on rius de gags fàcils però molt ben representats. Els
actors han estat el millor de la representació.
·
L’oncle Vània – Anton Txechov
29/01/22 Teatre Auditori de Granollers (Granollers)
Les interpel·lacions al públic m’han sobrat. Els sols de guitarra elèctrica
també.
M’ha semblat molt bonic i tendra els sols de piano amb les gotes de pluja,
però una imatge per gairebé tres hores de funció no decanten prou la balança.
·
Història d’un senglar – Gabriel Calderón
04/02/22 L’Amistat (Premià de Mar)
Sensacional. Vaig tenir la sort de veure la lectura dramatitzada en format
virtual que va fer la Sala Beckett l’estiu del 2020. I veure la funció acabada,
vestuari, escenografia, ... tots els detalls, m’ha semblat genial.
·
Desig – Josep Maria Benet i Jornet
05/02/22 TNC Sala Gran (Barcelona)
·
Final de partida – Samuel Beckett
·
El silenci dels telers – Assumpta Montellà
·
Animal Negre Tristesa – Anja Hilling
26/02/22 Sala Beckett-Sala de Baix (Barcelona)
·
Una teràpia integral – Cristina Clemente / Marc Angelet
19/03/22 L’Amistat (Premià de Mar)
·
Les dones sàvies – Molière
·
Macbett – Ionesco
29/03/22 TNC Sala petita (Barcelona)
·
Les irresponsables – Javier Daulte
·
Apologia i escarni de l'estupidesa humana – M. Timón
02/04/22 Sala Versus Glòries (Barcelona)
·
Èxit, el musical de la meva vida – Roger Pera
Crec que en Roger Pera
després d’aquest paper es mereix tot el meu respecte i suport per la valentia d’explicar-nos
el seu problema amb les drogues d’una manera molt sincera i oberta, segurament
el text està farcit d’anècdotes inventades o no. Només ho sap ell.
·
Harakiri – Les Impuxibles
16/04/22 TNC Sala Tallers (Barcelona)
·
Amors – Pere Anglas
Magnífic. El text la música,
els actors. Cap dificultat per entendre el que veiem i poder gaudir de la
història.
Una història simple i
bonics d’amor, molt d’amor fraternal. Una preciositat.
·
Els homes i els dies – David Vilaseca
20/04/22 TNC Sala Gran (Barcelona)
No em va agradar gens, el
text no em va convèncer. No vaig veure una obra de teatre, vaig veure un
monòleg amb personatges movent-se i de tant en tant intervenint, no vaig
connectar.
·
La dona del tercer segona – Víctor Borràs Gasch
23/04/22 Can Palots (Canovelles)
Comencen d’una manera
suau, com qui no vol la cosa, pensant que com a mare no veu el comportament de
delinqüent del fill i el vol tapar passi el que passi, “el meu fill això no ho
faria mai”, però hi ha un parell de girs de guió que et fa canviar d’opinió i
posicionar-te al costat de la dona del tercer segona.
·
Antígona – Pau Castillo
29/04/22 El Casal Popular (Vilassar de
Dalt)
Una versió difícil,
d’aquestes que estàs uns dies reflexionant sobre el que has vist i t’han
explicat. Uns grans actors.
·
La filla del mar – Àngel Guimerà
Un clàssic convertit en
musical, no sempre és fàcil d’aconseguir, però aquí ho aconsegueixen, al final
pateixes per en Pere Màrtir i vols cridar no és el que sembla! Per evitar
l’inevitable.
Una molt bona posada en
escena, on tota l’estona t’acompanya la remor del mar.
·
La cantant calba – Ionesco
Divertidíssima, una
absurditat molt ben madurada. Vas seguint l’argument i pots gaudir de les
interpretacions i del text.
·
Mare sucre – Claudia Cedó
08/05/22 Teatre Auditori de
Granollers-Sala Llevant (Granollers)
·
El pes d’un cos – Victòria Szpunberg
13/05/22 TNC Sala petita (Barcelona)
La lectura del text no em
va permetre empatitzar amb la protagonista com ho vaig fer a la representació,
segurament el pes de la música ajuda a entrar en escena.
·
L’Oreneta – Guillem Clua
14/05/22 L’Amistat (Premià de Mar)
Un text sobre
l’homosexualitat a la burgesia catalana. Una molt bona interpretació dels dos
actors. He de reconèixer que em feia un xic de por les sobreactuacions de la
Vilarasau, però la vaig trobar molt correcte.
·
El bon policia – Santiago Rusiñol
Una comèdia plena de
crítica social. Riure i gaudir una bona estona amb unes grans interpretacions.
Gran teatre de petit
format.
·
Rigoletto – G. Verdi
22/05/22 Teatre Auditori de Granollers (Granollers)
Sensacional. Gaudir
d’una bona òpera amb uns subtítols visibles, però sense necessitat de
llegir-los, ja que et deixes portar per la màgia del moment.
·
Germans de sang – Willy Russell
12/06/22 Sala Cabanyes (Mataró)
Una versió magnífica de
Germans de Sang.
Vam sortir molt feliços
d’haver pogut gaudir-la. El narrador, Ferran Camps, sensacional, el millor de
tots els actors.
·
Romeu i Julieta – Shakespeare
M’ha semblat una posada
en escena un xic descafeïnada, no he acabat d’entrar a la història, no m’ha
semblat creïble, segurament el fet que Romeu vagi vestit en xandall no em fa
creïble la història, estic plena de perjudicis.
·
La Ilíada – Homer
Una potència
extraordinària. Petits fragments de la Ilíada interpretats per 8 actrius (7
actrius i 1 actor) de la companyia TeclaSmit. Aquests no van vestits ni
caracteritzats, era més una lectura dramatitzada, però sense lectura, recitant.
Una meravella.
·
Paradís – Sergio Baos
22/07/22 Sala Beckett-Sala de Dalt (Barcelona)
Guanyadora del Premi Ciutat de Palma d’Arts Escèniques 2022. I ha estat un
gran text, amb una molt bona posada en escena. On un únic actor representava
els quatre personatges de l’obra.
·
Al final, les visions – Llàtzer García
31/07/22 Sala Beckett-Sala de Baix (Barcelona)
Un gran text amb unes molt bones interpretacions.
Ja havia llegit el text i la posada en escena no m’ha sorprès, m’ha agradat
com ha resolt problemes escènics que no vaig ser capaç de visualitzar amb la
lectura prèvia.