TARADELL NEGRE
Aquest cap de setmana hem pogut gaudir de l’acte principal del Taradell Negre, ja portaven una setmana d’activitats “negrotes”. Vaig assistir només a les activitats de dissabte i van ser meravelloses, i el més important, als meus ulls, va assistir molta gent de Taradell, no només els que fem la ruta dels festivals, i això crec que és el més important.
· Vam
començar la jornada del dissabte amb “Sota el signe de Sagitari” dues
novel·les extraordinàries, que han fet gaudir i descobrir moltes coses del nostre
passat que el moderador l’Antoni Pladevall desconeixia. Les novel·les meravelloses
eren L’estafa del segle d’en Salvador Balcells ambientada a l’època de La
Febre d’Or d’en Narcís Oller i Una veritat i unes quantes mentides d’en
Jaume Albert Ollé una novel·la d’espies el 1944.
· “Un
judici de pedra” la comissària Núria Martínez modera aquesta taula de noves
promeses literàries. La Mida Porta amb La nova realitat, en Santi
Sirvent amb Ningú et recordarà i Passius de l’Ester Sureda. Vam conèixer
les diferents metodologies per aconseguir escriure aquestes novel·les i la
feina que van tenir per aconseguir la seva publicació. Una taula molt
interessant i curiosa. Van acabar la taula fent recomanacions literàries, saber
que llegeixen pot ajudar a saber què escriuen?
· “Espurnes
de sang” en aquesta taula la Laia Miralpeix conversa amb en Sebastià
Bennasar que ens presenta la seva nova novel·la Marea Negre, una crítica
a la societat sense cap mena de censura, o això va semblar pel que ens va
explicar, el més curiós va ser descobrir que l’autor també escriu poesia i que
li suposa un repte trobar la paraula escaient per a cada vers.
· Pausa
per dinar
· “Es
vessa una sang fàcil” En aquest cas en Sebastià Bennasar ens fa de
moderador i conversa amb en Pau Brunet i la seva Manrússia, amb l’Anna
Casamitjana i les seves Flors per a un cadàver, amb Iván Ledesma amb Dolent
com la tinya i L’escorxador d’en Lluís Riera. Són quatre novel·les
molt diferents, que la seva finalitat és distreure el lector i traslladar-lo en
realitats paral·leles per descobrir coses noves.
· “Barcelona
Connection” aquesta taula moderada novament per la comissària del festival
ens parla de tres novel·les amb un inici trepidant, estem parlant de No
dormiràs de l’Oriol Canals, Llibreters de vell de corcoll d’en Joan
Company i Mort al Palau de la Glòria Sabaté. Amb moltes ganes de llegir
les tres novel·les i conèixer aquests personatges que han creat, la Sabaté ens
va confessar que havia arribat a somiar amb un dels seus secundaris. Aquestes
novel·les a més de la trama principal tenen un rerefons com tota bona novel·la
negra i és la diferència de classes, ostentació de les persones poderoses i l’abús
de poder convertit en abús sexual.
· “Estudi
en lila” Homenatge a la col·lecció la negra de la magrana aprofitant la
publicació de Matar impunement de la Irene Solanich que ens presenta la
seva tesi convertida en assaig per a tots els públics tot conservant amb en
Sebastià Bennasar i aprofitant la presència al Festival de la Margarida
Aritzeta la van convidar a pujar a l’escenari per explicar la seva experiència com
a escriptora de La negra.
· “El
cau del llop” penúltima taula de la jornada en què la Núria Martínez, la
comissària, ens presenta dues novel·les completament diferents L’hort de les
ànimes de la Margarida Aritzeta i Benvolguda Senyora Christie de la
Núria Pradas. En aquesta taula ens expliquen principalment la feina de la documentació
prèvia abans del procés d’escriptura, aquest interès cap a la naturalesa humana
aquest voler saber per què passen les coses.
· “Escopiré
sobre les vostres tombes” l’última taula de la jornada moderada per l’Aniol
Florensa conversa amb tres escriptors que necessiten escriure amb toc d’humor
per poder fer més digerible el que volen explicar i així el text es llegeix de
manera natural uns fets esgarrifosos. Aquests autors són l’Emili Bayo amb Pasta
fàcil, El dia dels ximples d’en Pere Figueres i en Francesc Soler
amb Sarah, mereixes saber-ho.
Com a resum del dia. Per escriure has de llegir i
documentar-te molt i després tenir sort en la publicació. Però el més important
és tenir lectors, gent amb inquietuds i amb ganes de conèixer històries i no
tenir por de descobrir autors nous o desconeguts, novells o de Km 0. A tot
arreu hi ha bona i mala literatura, hem de tenir bon criteri i llegir de tot
sense autocensurar-nos (una miqueta potser sí).
Però el més important de tot és que ha estat un dia
magnífic. Moltes gràcies a l’organització i a tots els que ho han fet possible.
Ara només necessito una miqueta de temps per poder llegir.
Totes les fotos menys una les he pispat de les xarxes, a
més a més de la pàgina del Taradell Negre n'he agafat de la Margarida Aritzeta,
l'Ester Sureda, la Maribel Torres, l'Aniol Florensa i l'Antoni Pladevall.